Ben ik verplicht om op woningen te reageren om mijn inschrijfduur te behouden?
Algemeen
Nee, u hoeft niet op woningen te reageren om uw inschrijfduur te behouden.
Hieronder vindt u een overzicht van de veelgestelde vragen over het zoeken van huurwoningen.
Nee, u hoeft niet op woningen te reageren om uw inschrijfduur te behouden.
Voor onze regio kunt u zich inschrijven via www.huiswaarts.nu. Zodra u zich inschrijft, kunt u direct reageren op het woningaanbod.
Woont u in een grote woning (3 slaapkamers of meer) van Veenvesters of een andere woningcorporatie uit de regio? Dan kunt u voorrang krijgen bij het reageren op een kleine woning van Veenvesters (maximaal 2 slaapkamers). Dit helpt bijvoorbeeld senioren of alleenstaanden om makkelijker te verhuizen naar een kleinere woning. Bij de toewijzing wordt gecontroleerd of de kandidaat echt een grote woning achterlaat.
Wanneer uw woning een verkooplabel heeft, dan kunt u soms de woning kopen. Wilt u weten of uw woning een verkooplabel heeft? Neem dan contact met ons op. Meer informatie vindt u hier.
U kunt dit melden via het contactformulier. Wij of de leverancier gaan dan een afspraak met u maken voor de reparatie.
Wij verhuren geen aanleunwoningen meer. Voorheen waren dit soort woningen (deels) verbonden met of aan een zorginstelling. Zorg was altijd in de buurt.
Wij verhuren wel woningen in seniorencomplexen. Heeft u zorg nodig of wilt u gebruik maken van bijvoorbeeld warme maaltijden, dan kunt u dat zelf regelen. Kijk voor het aanbod van seniorenwoningen op www.huiswaarts.nu. Als u ingeschreven bent bij Huiswaarts kunt u reageren op deze woningen.
Wij zetten niet al onze huurwoningen te koop. Door het tekort aan huurwoningen verkopen wij slechts een beperkt aantal woningen. Wij vinden het belangrijk om voldoende huurwoningen beschikbaar te houden voor mensen met een laag inkomen. Wilt u weten welke woningen wél te koop staan? Houd dan de pagina Mijn huurwoning kopen goed in de gaten. Hier vindt u een actueel overzicht van de woningen die we te koop aanbieden.
U bent voor ons en de Belastingdienst co-ouder als:
U kunt dit bewijzen met een van deze documenten:
Als u middenin een echtscheiding zit kunt u dit aantonen via de brief van de rechtbank dat de aanvraag is ingediend.
Ons flexibele hurenbeleid zorgt ervoor dat woningzoekenden uit verschillende inkomensgroepen kunnen reageren op dezelfde huurwoningen. Dit betekent dat zowel mensen met een laag inkomen als mensen met een hoger inkomen meer opties hebben om een geschikte woning te vinden.
De huurprijs van een woning wordt aangepast aan het inkomen van de huurder. Hierdoor wordt een woning die eerst niet betaalbaar was, alsnog betaalbaar gemaakt voor mensen met een lager inkomen.
Hier is een overzicht van hoe het proces werkt:
Ja dat kan. Deze kunt u aanvragen via het contactformulier. De kosten hiervan zijn €17,50.
Ja, een deel van onze woningen verloten wij. Bij deze woningen wordt niet naar inschrijftijd gekeken; iedereen die reageert, heeft evenveel kans. Bekijk het actuele aanbod op www.huiswaarts.nu.
Woont u in het buitenland en kunt u dit niet aanvragen? Lever dan een uittreksel uit de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) aan. Dit kunt u opvragen bij een van de RNI-gemeenten in Nederland of via de website van Rijksdienst voor Identiteitsgegevens.
Als u na het sluiten van de advertentie de eerste op de lijst bent sturen wij u een aanbiedingsmail om te laten weten dat u bent uitgekozen voor deze woning. We vertellen u ook wanneer u de woning kunt gaan bekijken. Als u de woning hebt bekeken, moet u snel besluiten of u de woning wilt hebben. In deze aanbiedingsmail staat ook wanneer en hoe u uw besluit aan ons moet doorgeven.
Bij een groepsbezichtiging moet u nog dezelfde dag aangeven of u de woning accepteert. Daarna ontvangt u dezelfde aanbiedingsmail.
U kunt online een reparatieverzoek indienen: Reparatieverzoek indienen. Het is handig om een foto van het probleem bij te voegen, zodat we een beter beeld krijgen van de situatie en u sneller kunnen helpen.
Ja, dat kan. We proberen altijd eerst iemand te vinden die 55 jaar of ouder is. Als dat niet lukt kan het zijn dat de woning wordt aangeboden aan iemand die jonger dan 55 jaar is.
Ja, dat mag. U kunt op maximaal drie woningen tegelijk reageren.
Let op: als u bij een woning op plek één komt te staan, vervallen de reacties op andere woningen.
Het is helaas niet mogelijk om uw belangstelling aan te geven voor een woning als u niet optijd heeft gereageerd.
Nieuwe bewoners hebben het huurcontract digitaal ondertekend. De gemeente zou dit moeten accepteren.
Neemt telefonisch contact op met Veenvesters via 0318 55 79 11. Wij kunnen dan kijken of er een oplossing is. Ook kan de leverancier contact opnemen met Veenvesters. Vaak hebbben zij een contactpersoon, die ervoor kan zorgen dat ze snel weer verder kunnen.
Er komt veel kijken bij het regelen van een verhuizing. Helaas kunnen wij u hierbij niet helpen. Natuurlijk mag u ons vragen stellen over de woning die u van ons gaat huren. Alle andere zaken moet u zelf regelen.
Er zijn instanties die u hierbij mogelijk kunnen helpen. Neem contact op met deze insanties om dit te bespreken.
Woont u in een grote woning (3 slaapkamers of meer) van Veenvesters of een andere woningcorporatie uit de regio? Dan kunt u voorrang krijgen bij het reageren op een kleine woning van Veenvesters (maximaal 2 slaapkamers). Dit helpt bijvoorbeeld senioren of alleenstaanden om makkelijker te verhuizen naar een kleinere woning. Bij de toewijzing wordt gecontroleerd of de kandidaat echt een grote woning achterlaat.