Huur opzeggen

De huur van uw woning opzeggen kunt schriftelijk of digitaal opzeggen via uw account op Mijn Veenvesters. Houd wel rekening met de opzegtermijn van een maand. 

Hieronder vindt u een overzicht van de meest gestelde vragen over huur opzeggen.

Veel gevraagd over Regelen bij huuropzegging

Ik heb mijn huur opgezegd. Hoe moet ik de woning achterlaten?

Algemeen

Als u de huur opzegt, wordt er een voorcontrole ingepland. Tijdens deze controle hoort u hoe u de woning moet achterlaten (leeg, schoon en in goede staat).

Heeft u een tuin? Ook deze moet netjes zijn. U moet onkruid verwijderen, gras maaien als het lang is en beplanting snoeien. Eigen tuininrichting neemt u mee of kan de volgende huruder van u overnemen. Dit mag alleen als dit is afgesproken.

Hier vindt u alvast de checklist

Er ligt nog post in mijn oude woning. Hoe los ik dat op?

Algemeen

Als wij de woning alweer hebben verhuurd, kunt u dit zelf regelen met de nieuwe bewoner(s). Bijvoorbeeld door even langs de woning te gaan. Ook als het geen haast heeft, kunt u dit het beste doen. Staat de woning leeg en is het belangrijke post? Neem dan contact met ons op via het contactformulier. Dan kijken we samen wat we eventueel voor u kunnen doen.

Ik ga verhuizen en heb een verhuurdersverklaring van jullie nodig. Hoe vraag ik deze aan?

Algemeen

Neem hiervoor contact met ons op via het contactformulier. Wij mailen u daarna de verhuurdersverklaring of sturen deze per post naar u op. 

Ik heb mijn huur opgezegd. Waar en wanneer lever ik mijn sleutels in?

Algemeen

Dit doet u bij de eindcontrole bij de opzichter in de woning.

Lukt dit niet?
Laat het ons meteen weten. Vaak staan er werkzaamheden gepland aan de woning of komt er direct een nieuwe huurder. Dan is het niet mogelijk de sleutels later in te leveren.

Heeft u niet meer alle sleutels?
U kunt extra sleutels laten maken bij een sleutelmaker. Gaat het om gecertificeerde sleutels of elektronische sleutels, dan kunnen deze via Veenvesters bestellen. Deze sleutels moet u zelf betalen. Ga naar

Bijbestellen gecertificeerde sleutel

.

Ik kan de woning niet opleveren volgens jullie regels. Wat nu?

Algemeen

Laat dit zo snel mogelijk weten aan de opzichter. Als wij de werkzaamheden moeten doen voor u, kost u dit geld.

Ik ga verhuizen. Moet ik de meterstanden doorgeven aan mijn energiemaatschappij?

Algemeen

Ja, u moet zelf de meterstanden doorgeven aan uw energieleverancier. Dit doet u op de dag waarop de huur van de woning eindigt. U geeft de meterstanden van gas, elektra en water door.

Heeft u nog analoge meters, dan moet u de verhuisdatum en meterstanden doorgeven. Steeds meer gas- en elekrticiteitsmeters zijn "slimme meters". Heeft u slimme meters, dan hoeft u alleen de laaste huurdag aan uw energieleverancier door te geven. In dat geval lezen ze op die dag vanaf afstand de meterstanden voor u uit.

Ik ga verhuizen. Moet ik de stand van de watermeter doorgeven aan de watermaatschappij?

Algemeen

Ja, als bij uw woning een watermeter aanwezig is, dan moet u deze doorgeven aan de watermaatschappij. Bij een aantal woningen zijn geen watermeters per adres aanwezig, maar per groep woningen. In zo'n geval is dit niet nodig.

Ik ga verhuizen. Moet ik dit melden bij de Belastingdienst?

Algemeen

Nee,  dit wordt automatisch gedaan als u uw verhuizing doorgeeft aan uw gemeente. 

Toeslagen, zoals huurtoeslag, worden niet automatisch overgezet. Dit moet u zelf  moet u zelf via De Belastingdienst onder Mijn toeslagen

Veel gevraagd over Huur opzeggen bij overlijden

Hoe zeg ik de huur op voor een overleden huurder?

Algemeen

Als de huurder is overleden, kunt u als nabestaande ook de huur opzeggen. Dit kunt u online doorgeven via Huur opzeggen. U heeft een opzegtermijn van minimaal 1 maand.

Bij de opzegging is het van belang dat wij een kopie van het overlijdensakte ontvangen. Zorg er dus voor dat u deze bij de hand heeft.

Eén van mijn ouders is overleden. Kan ik als kind het huurcontract overnemen?

Algemeen

Nee, een ouder-kindrelatie zien we niet als een duurzame gemeenschappelijke huishouding. Meestal blijft een kind niet voor altijd bij zijn ouders wonen.

Mijn partner is overleden. Kan ik het huurcontract overnemen?

Algemeen

Als jullie een huwelijk of geregistreerd partnerschap hadden, kan het huurcontract door u worden overgenomen.

Was u niet getrouwd en had u ook geen geregistreerd partnerschap? Dan gelden de volgende voorwaarden:

  • U woont minimaal 2 jaar op hetzelfde adres.
  • U had een duurzaam, gemeenschappelijk huishouding (u betaalde de rekeningen samen). 

Voor het aanpassen van het contract hebben wij een kopie van de akte van overlijden nodig en een verzoek tot naamswijziging (identiteitsbewijs, bewijs van trouwen of geregistreerd partnerschap).

Ook hebben we uw volledige adresgegevens nodig om de wijziging door te kunnen voeren. U kunt dit online regelen. Contract aanpassen

Mijn partner is overleden. We waren getrouwd of hadden een geregistreerd partnerschap. Ik blijf in de woning wonen. Moet ik dit doorgeven aan jullie?

Algemeen

Voor het aanpassen van het contract hebben wij een kopie van de akte van overlijden nodig en een verzoek tot naamswijziging (identiteitsbewijs, bewijs van trouwen of geregistreerd partnerschap).

Ook hebben we uw volledige adresgegevens nodig om de wijziging door te kunnen voeren. U kunt dit online regelen: Contract aanpassen.

Mijn partner is overleden. We waren niet getrouwd of hadden geen geregistreerd partnerschap. Ik wil in de woning blijven wonen. Mag dat?

Algemeen

U kunt in de woning blijven wonen als u op het huurcontract staat. Staat u niet op het huurcontract dan bekijken wij samen uw situatie. Neem hiervoor contact met ons op via het contactformulier.

Veel gevraagd over Eindafrekening

Ik heb mijn eindafrekening (nog) niet ontvangen. Wat kan ik doen?

Algemeen

Laat het ons weten via het contactformulier.

Wij kijken wat de status van de eindafrekening is.

Ik heb mijn eindafrekening ontvangen en ik ben het niet eens met het bedrag wat ik moet betalen. Wat kan ik doen?

Algemeen

Laat het ons weten via contactformulier.

Ik heb mijn eindafrekening ontvangen. Ik kan het bedrag niet in één keer betalen. Kan ik hiervoor een betalingsregeling met jullie afspreken?

Algemeen

Ja, een betalingsregeling is mogelijk. U kunt dit hier online aanvragen: Aanvragen betalingsregeling

Ik heb mijn huur opgezegd. Wanneer krijg ik de eindafrekening?

Algemeen

Binnen twee weken na de einddatum ontvangt u per e-mail de eindafrekening. Daarin staat een berekening van te veel of te weinig betaalde huur. Ook vindt u daar een berekening van kosten die wij voor u hebben gemaakt om de woning "in goede staat" te brengen (mutatiekosten).

De afrekening van de service- en stookkosten krijgt u later van ons. Die rekenen wij elk jaar rond de maand mei/juni af.